بازیافت پلی پروپیلن PP

بازیافت پلی پروپیلن و نماد بازیافت pp

پلی پروپیلن یا PP یکی از اصلی‌ترین و پرمصرف‌ترین پلاستیک ها است. بازیافت پلی پروپیلن یک فرآیند ساده است. می توان آن را از طریق فرآیندهای مکانیکی و شیمیایی بازیافت کرد. در بازیافت مکانیکی، پلی پروپیلن ذوب شده و به گرانول تبدیل می شود و دوباره به اقلام جدید تبدیل می شود. این فرآیند نسبتاً ساده و و پولساز است.

در بازیافت مواد شیمیایی، پلی پروپیلن به اجزای شیمیایی اصلی خود تجزیه می شود و سپس می توان از آن برای ساخت پلیمرهای جدید استفاده کرد. این فرآیند پیچیده تر و تخصصی تر است و به انرژی و منابع بیشتری نیاز دارد. بنابراین بازیافت پلاستیک پلی پروپیلن ( PP ) به روش مکانیکی، توسط دستگاه گرانول ساز مقرون به صرفه و کم هزینه تر است و در حین حال سود دهی و بازگشت سرمایه سریع تری نسبت به بازیافت شیمیایی دارد.

پلی پروپیلن چیست؟

پلی پروپیلن از طریق فرآیندی به نام پلیمریزاسیون رشد زنجیره ای تولید می شود که با ترکیب مولکول های پروپیلن و یک آغازگر شروع می شود. سپس مولکول‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند تا یک زنجیره طولانی از واحدهای پروپیلن تکرار شونده را تشکیل بدهند و یک پلیمر ترموپلاستیک ایجاد می‌کنند.

پلاستیک پروپیلن در طیف گسترده ای از محصولات از جمله بسته بندی مواد غذایی، لوازم الکترونیکی، تجهیزات پزشکی و قطعات خودرو استفاده می شود. سبک و بادوام است که آن را به یک ماده ایده آل برای بسیاری از کاربردها تبدیل می کند. اما زمانی که این محصولات به پایان عمر خود می رسند، پلاستیک اغلب دور ریخته می شود. این اتلاف عظیم منابع است، زیرا پلاستیک می تواند بازیافت و استفاده مجدد شوند. پلی پروپیلن (PP) ماده ای بسیار متنوع و پرکاربرد است چون محصولات پلی پروپیلن خواص و کاربرد فراوانی دارند.

خواص و کاربرد پلی پروپیلن

پلی پروپیلن یک پلیمر ترموپلاستیک با طیف وسیعی از خواص است. در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم است و چگالی کمی دارد که باعث سبکی و دوام آن می شود. همچنین در برابر سایش بسیار مقاوم است و برای طیف وسیعی از کاربردها مناسب است. پلی پروپیلن دارای نقطه ذوب بالا و پایداری حرارتی عالی است که آن را برای استفاده در کاربردهای پزشکی و غذایی مناسب می کند. همچنین در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم است و می توان از آن در فضای باز استفاده کرد. همچنین در برابر لکه شدن و محو شدن رنگ بسیار مقاوم است و برای استفاده در محصولات مصرفی ایده آل است. پلی پروپیلن را می توان در کاربردهای مختلفی استفاده کرد و به دلیل استحکام و دوام برتر، اغلب به عنوان جایگزینی برای سایر پلاستیک ها استفاده می شود. 

علامت بازیافت پلی پروپیلن

نماد یا شماره بازیافت پلی ppپروپیلن

نماد بازیافت پلی پروپیلن مثلثی است که عدد “5” داخل آن است. این اعداد در زیر بطری ها یا انتهای درب بطری ها درج شده است. عدد 5 نشان دهنده این است که این ماده از کد شناسایی رزین 5 تشکیل شده است. این کد برای شناسایی و طبقه بندی انواع رزین های پلاستیکی استفاده می شود. کد 5 نشان دهنده پلی پروپیلن pp است که یک پلیمر ترموپلاستیک است که در طیف گسترده ای از محصولات از جمله ظروف غذا، بسته بندی غذایی، دارویی و قطعات خودرو استفاده می شود.

بازیافت مکانیکی پلی پروپیلن

پلی پروپیلن را می توان با جمع آوری مواد اولیه و ذوب آن به گرانول بازیافتی پلاستیک تبدیل کرد. سپس از این گرانول های گلوله شده برای ایجاد محصولات جدید مانند مبلمان، محصولات باغی و سایر اقلام پلاستیکی استفاده می شود. هنگام بازیافت پلی پروپیلن، مهم است که اطمینان حاصل شود که آن را تمیز و عاری از آلاینده ها نگه دارید زیرا این موارد می توانند بر کیفیت مواد بازیافتی تأثیر بگذارند.

یکی از نکات مهم در بازیافت پلی پروپیلن گازگیری مواد در حین ذوب پلاستیک است. مواد پلی پروپیلن به علت رنگ و افزودنی های شیمیایی در حین بازیافت گاز تولید می کنند به این خاطر باید دستگاه گرانول سازی تهیه شود که دارای سیستم گازگیر باشد.

اهمیت بازیافت پلی پروپیلن

بازیافت پلاستیک پلی پروپیلن مزایای بی شماری دارد. ابتدا میزان زباله هایی که به محل های دفن زباله فرستاده می شود را کاهش می دهد. این به محافظت از محیط زیست کمک می کند، زیرا بازیافت نیاز انسان به منابع نفت و انرژی را کاهش می دهد. بازیافت پلاستیک باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می شود. بازیافت پلی پروپیلن می تواند  قیمت تولید محصولات پلی پروپیلن را کاهش دهد.

[elfsight_click_to_call id=”2″][elfsight_popup id=”1″]
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *