بازیافت بطری پلاستیکی پت

بازیافت پلاستیک پت pet

در این مقاله تصمیم داریم صفر تا صد بازیافت پت PET یا همان پلی اتیلن ترفتالات که به آن PET نیز می گویند، آشنا شویم. پلاستیک پت نام نوعی پلاستیک شفاف، قوی، سبک و 100% قابل بازیافت است.  این پلاستیک بازیافتی ترین پلاستیک در سراسر جهان است. با کد بازیافت شماره 1 به راحتی قابل شناسایی است. بر خلاف سایر انواع پلاستیک، پلاستیک PET یک بار مصرف نیست – 100٪ قابل بازیافت است و برای بازسازی ساخته شده است.

بطری پت چیست؟

بطری پت یک ماده پلاستیکی پر مصرف است. پلاستیک پت دارای مزایای زیادی برای استفاده در صنعت نوشیدنی دارد. پلاستیک PET دارای ویژگی های سبک وزن، شفافیت بالا، مقاومت در برابر ضربه و مقاومت در برابر شکستگی است. همچنین می تواند از گاز دی اکسید کربن جلوگیری کند، “گاز” سودا را حفظ کند، ذخیره سازی خوبی داشته باشد و بر روند فنی مقاومت در برابر حرارت و مقاومت در برابر فشار تاکید کند.

پلاستیک پت تمام مزایای شیشه را دارد – ماده ای بی اثر قوی است که با غذاها واکنش نشان نمی دهد. در برابر حمله میکروارگانیسم‌ها مانند میکروب‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها مقاوم است و در صورت قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض رطوبت و هوای اضافی، از نظر بیولوژیکی تجزیه نمی‌شود.

 بسیاری از نوشیدنی هایی امروزی از پلاستیک شماره یک استفاده می کنند، مانند آب طعم دار، آب میوه، لبنیات، نوشیدنی ها، نوشیدنی های ورزشی و غیره نیز یکی پس از دیگری در بطری های پت بسته بندی می شوند. بطری های PET به مواد اصلی بسته بندی محصولات نوشیدنی تبدیل شده اند. پلاستیک پت به دلیل آلودگی محیطی کم و مصرف انرژی به تدریج جایگزین مواد بسته بندی سنتی می شوند. با عملکردهای مقاوم در برابر حرارت و فشار خود، جایگزین انواع بطری های پی وی سی، کیسه ها، قوطی های آلومینیومی، قوطی های آهنی، بطری های شیشه ای و غیره شده و به مواد بسته بندی با بیشترین پتانسیل رشد تبدیل شده است.

تفاوت پت با پلاستیک پلی اتیلن

پلی اتیلن ترفتالات (PET) و پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) تفاوت های قابل توجهی دارند. هر دوی این پلاستیک ها مواد بسته بندی عالی هستند.

ظاهر : PET یک پلاستیک شفاف است در حالی که HDPE مات است.

ترک خوردگی : بطری ها و ظروف پلی اتیلن ترفتالات (PET) مقاومت بهتری دارند. HDPE به دلیل ماهیت نیمه کریستالی خود بسیار مستعد ترک خوردگی در تنش های محیطی است. بنابراین، پلاستیک پت در برابر ترک خوردگی استرس محیطی مقاوم تر می شود .
 در برابر دما : ظروف HDPE کمی بادوام تر و مقاوم تر در برابر دما هستند. آنها دمای عملیاتی بالای 160 درجه فارنهایت در مقایسه با 145 درجه فارنهایت برای بطری های پلی اتیلن ترفتالات (PET) دارند.

با توجه به این ویژگی پلی اتیلن ترفتالات (PET) برای حفظ کیفیت غذا و نوشیدنی مناسب تر است. در حالی که HDPE یک پلیمر مقرون به صرفه است، پلی اتیلن ترفتالات (PET) نسبت به مقاومت به وزن بهتری دارد. بنابراین، محصولات بیشتری را می توان با بسته بندی کمتر – ضایعات کمتر – تحویل داد. هزینه های کلی حمل و نقل و همچنین ردپای کربن را کاهش می دهد .

امروزه پایداری و قابلیت بازیافت در انتخاب مواد به جنبه های کلیدی تبدیل می شوند. هر دو HDPE (کد بازیافتی 2) و PET (کد – 1) قابل بازیافت هستند. ضریب انتشار پایین باعث می شود پلی اتیلن ترفتالات (PET) به عنوان یک ماده بازیافتی و بسیار مناسب تر باشد. از این رو، همچنان یک انتخاب پایدار برای صنعت بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی باقی می ماند.

بازیافت پت

بازیافت بطری پت نوشابه و آب معدنی

پلاستیک PET قابل بازیافت است. از این ماده می توان برای بازسازی طیف وسیعی از محصولات از جمله بطری های جدید و حتی الیاف مانند لباس، فرش، موکت و قطعات خودرو و موارد دیگر استفاده کرد. در ایران بطری های پت به صورت فله و درهم جمع آوری و به فروش می رسد سپس با دستگاه آسیاب شور خرد و با آب گرم شسته و پرک می شوند. به سیستم شستشو پلاستیک پت خط هات واش Hot wash نیز گفته می شود.

دیگر هیچ نوع تخصص و تکنولوژی تا به الان وجود نداشت که بعد از پرک ما بتوانیم آن را گرانول کنیم. این بطری های بعد از شست و شوی با کیفیت بسیار پایین و ناخالصی وارد سیستم تولید الیاف می شود و محصولاتی مانند موکت و پارچه و …. تولید می شود در صورتی که می توان پلاستیک بازیافتی پت را بعد از گرانول به چرخه تولید محصولات پلاستیکی استفاده کرد.

تفکیک پلاستیک پت PET

تفکیک پلاستیک پت PET

تفکیک درست واصولی نقش مهمی در بازیافت پت PET دارد. برای بازیافت پت فقط رنگ بطری ها مهم نیست بلکه ساختار شیمیای هر بطری پلاستیکی باید از هم جدا شوند. برای مثال بطری آب معدنی با بطری شیر به دلیل حساسیت شیر و نگه داری در شرایط گرمایی و سرمایی مختلف باهم متفاوت است . این کار به دلیل حجم زیاد بطری ها و جرم کمی که دارند با نیروی انسانی قابل انجام نیست. دوستان و علاقه مندان عزیز موضوع اصلی پت و بطری نوشابه دقیقا همین جاست.

ما اگر بطری ها را از نظر ساختار شیمیایی تفکیک کنیم می توانیم گرانولی با ساختار مشخص و کنترل شده تولید کنیم. زمانی که تفکیک اصولی نباشد و همه ی بطری ها را باهم ترکیب کنیم ساختار آن بعد از آزمایش از نظر کیفیت سطح پایینی است و عددی بالای ۲۰۰ ppm نشان می دهد که عملا هیچ کشوری و هیچ صنعتی جز الیاف قادر به استفاده از این مواد بازیافتی پت نیست اما اگر بتوانیم آنها را تفکیک اصولی کنیم و شست و شوی مهندسی داشته باشیم عددی زیر 200 ppm می دهد که حتی میتوان این گرانول ها را در صنعت بهداشتی استفاده کرد.

تصور کنید موادی که تا الان با قیمت پایین و ارزش کم در صنعت بازیافت حساب می شد حالا میتوانتیم با علم و تخصص تبدیل به یکی از با ارزش ترین مواد های دنیا در صنعت بازیافت پلاستیک داشته باشیم .کاری که فقط چند کشور در دنیا قادر به انجام آن هستند امروزه تیم مهسان پلاست با همکاری شرکت های دانش بنیان توانسته به علم و تخصص آن دست پیدا کند.

[elfsight_popup id=”1″] [elfsight_popup id=”2″]
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 4]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *